Veel gestelde vragen:
Kijk even onder berichten/ realisaties. Onder de rubriek Tips & trics - installatie wordt dit met foto's uitgelegd.
Het is trouwens heel simpel zelf uit te voeren.
Bijna alle fietsen zijn zeer goed geschikt om te laten ombouwen.
Heb je echter een fiets zonder versnellingen dan raden wij het je niet aan om deze om te bouwen, het kan natuurlijk wel.
Twijfelt je nog of je fiets geschikt is voor ombouw, stuur ons via een mailtje een foto van je fiets. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om je met raad en daad bij te staan.
Een ombouwset is veel goedkoper dan een elektrische fiets van gelijkwaardige kwaliteit.
Onze batterijen zijn geen gecodeerde batterijen. Je bent dus vrij om elders een vervangbatterij te kopen.
Geen software, dus ook geen onderhoudsrelatie met de fietsenzaak.
Zeer geringe gewichtstoename. Neem je de fiets mee op de fietsendrager haal dan de accu er eenvoudig uit en leg deze in de auto.
Hergebruik je eigen fiets, die bij inruil of verkoop nog nauwelijks waarde heeft voor iemand anders.
Switch je ondertussen van fiets, kun je de ombouwset gewoon weer ombouwen op je nieuwe fiets.
Onze meegeleverde laders bij een 16 ah batterij kunnen 3 amp/H laden.
Een elektrische fiets mag wettelijk ondersteuning bieden tot 25km/h onze ombouwsets zijn dan ook begrenst op 25km/h.
Uiteraard.
Je kan ons bellen of een mailtje sturen. We nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een afspraak.
Het opladen van de accu duurt ongeveer 5 tot 6 uur van leeg naar vol.
Hoewel de meningen onder de experts verdeeld zijn, geeft het overgrote deel de voorkeur aan voorwiel aangedreven elektrische fietsen. De motor in het voorwiel zorgt voor een betere gewichtsverdeling (motor voor, je gewicht in het midden van de fiets, de versnellingen en je bagage achter) en tweewiel-aandrijving (voorwiel d.m.v. elektromotor en het achterwiel door jezelf). Hierdoor stuurt de fiets prettiger de bochten door en is deze beter manoeuvreerbaar.
Een ander groot voordeel van onze ombouwsets met naafmotor is dat een voorwiel gemakkelijker te vervangen is dan een achterwiel. Het verwijderen van het achterwiel betekent losmaken van de ketting, derailleur (versnellingen) en achterrem, terwijl een voorwiel met het losmaken van twee moeren is geklaard.
De middenmotor is krachtiger dan de naafmotor en dat merk je met name als de weg steiler wordt of als je wegrijdt vanuit stilstand. De ondersteuning van de middenmotor voelt ook meer als “een duwtje in de rug”. Doordat de middenmotor laag onder de trapas geplaatst is, wordt er een betere gewichtsverdeling verkregen. De e-bike is hierdoor makkelijker handelbaar.
De oplaadbare accu kan je met behulp van een normaal stopcontact opladen. Het is belangrijk om eerst de lader met de batterij te verbinden en daarna pas de lader in het stopcontact te steken. Dit is om een kortsluiting te vermijden. De accu van onze e-bike ombouwset is afneembaar. Dit is een groot voordeel ten opzichte van elektrische fietsen waarbij de accu zit ingebouwd in het frame, zoals dat bij modellen van Sparta, Batavus en Koga Miyata het geval is. Bij een ingebouwde accu zal de gehele fiets in de buurt van een stopcontact geplaatst moeten worden om op te laden, en een stopcontact is lang niet altijd in een fietsenstalling aanwezig. De ombouwset van Voltabike is voorzien van een afneembare accu. De accu kan je uit de bagagedrager halen en thuis, onderweg of op kantoor opladen met behulp van de meegeleverde acculader.
Fabrikanten van de beste elektrische fietsen drukken de accu capaciteit vaak uit in Ampere. Zo zal je vaak ’10Ah’ in foldertjes tegenkomen. Ampere zegt echter niets over de totale accu-capaciteit. Om deze te kunnen bepalen is ook het Voltage, de batterijspanning, van belang.
Om een goed vergelijk te kunnen maken kan de batterijcapaciteit het best worden uitgedrukt in Wh. Hoe hoger het aantal Wattuur, hoe meer kilometer je met een volle accu kan afleggen.
De capaciteit in Wattuur kan je berekenen door het aantal Ampere per uur (Ah) te vermenigvuldigen met het Voltage van de accu. Voltabike biedt momenteel 2 batterijen aan 13 Ah en 16 Ah.
13Ah accu bij een spanning van 36V, de capaciteit bedraagt 468Wh (0,468kWh).
16Ah accu bij een spanning van 36V, de capaciteit bedraagt 576Wh (0,576kWh).
Dat is opmerkelijk veel beter dan sommige verkochte E-bikes en tegen een fractie van de prijs.
De fiets met elektrische hulpmotor wordt beschouwd als gewone fiets en volgt dus de normale verkeersregels van fietsen. (max 250 watt en trapondersteuning tot 25 km/h)
Nee, de Belgische wetgeving laat geen gashendel toe.
Het probleem is dat het kleine oplaadbare batterijtje dat in de display zit niet voldoende geladen wordt.
De display krijgt zijn voeding van de batterij achteraan. In de display zit een kleine oplaadbare batterij om de gegevens en ook het klokje vast te houden. Het probleem is dat bij mensen die niet regelmatig fietsen of steeds korte afstanden fietsen de kleine oplaadbare batterij de kans niet krijgt om volledig op te laden. Bij de aankoop is de batterij van de display volledig ontladen, dus hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze batterij volledig opgeladen wordt.
U kan in de menu van de programmatie AUTO OFF dat standaard op 5 minuten staat afzetten zetten (OFF). Dan blijft de display dus aanstaan en valt hij niet automatisch uit.
Als je de display 24 uur of langer eens laat opstaan (stroomverbruik is verwaarloosbaar) dan krijgt de kleine oplaadbare batterij de kans om volledig op te laden. Nadien mag je de AUTO OFF terug op 5 minuten zetten. Als je dan het klokje terug correct zet zal je zien dat het veel langer correct blijft staan.
U zet de display op door lang op de "aan/op" knop te drukken. Als de display opstaat druk je nogmaals 2 x kort elkaar op de "aan/op" knop. U komt nu terecht in de instellingen. U ziet het woord "clock" staan. U kan met de + en de - toets naar het woordje "clock" gaan. Als je op het woordje "clock" staat druk je 1 maal op de aan/op knop. Nu kom je in de menu van de clock terecht. Hier kan U de datum en de klok aanpassen. Dit doet U door met de + en de - toets naar het gewenste item te gaan dat U wilt wijzigen dan drukt u op de aan/op knop en kan U via de +en - min toest de aanpassingen uitvoeren. Als U klaar bent drukt u terug op de aan/op knop. U gaat met de + en - toets naar BACK en bevestigd met de AAN/op knop. Dan komt U terug in de hoofdmenu terecht. Deze kan U verlaten door met de + en - toets naar Exit te navigeren en te bevestigen met de aan/op knop. Normaal komt de display terug in zijn normale modus terecht. Opgelet het is niet de bedoeling om andere items dan de klok te wijzigen want dit kan schade toebrengen aan de motor of de controller.
Het probleem kan zijn dat je isolatie rond je controller hebt gedaan. Hierdoor wordt de controller enorm warm en kan deze zijn warmte niet afgeven door de isolatie.
De oplossing is om alle isolatiemateriaal die rond de controller in de controllerbox zit te verwijderen zodat de controller terug koeling krijgt.
Het probleem kan zijn dat de convertor op de controller in de controllerbox ligt en door de warmte van de controller wordt de convertor te warm.
De oplossing is om de convertor zo te plaatsen dat hij niet op de controller ligt zodat deze beter gekoeld wordt.
Aangezien er op het wiel geen pijl staat welk de rijrichting van de motor is, kan je het dus niet weten. Maar als je op de fiets zit moet de motorkabel steeds aan de linkerkant van het wiel zitten. Dit is zowel voor een voorwiel als een achterwiel. Bij een achterwiel kan het trouwens maar op één manier gemonteerd worden omdat je met de versnellingen dient rekening te houden.
Je wil je fietsen laten ombouwen
door een installateur met ervaring ?
Je kan ons steeds bellen voor een installateur in uw buurt
- Givolta - Guido Vermeiren
Begonialaan 2a te 2390 Malle
Tel. 0474/275.496
- Mijne Velo
Rodendries 26 te 9250 Waasmunster
0473/937.968
www.mijnevelo.be
- ManoVelo
Oostmalsesteenweg 12b te 2520 Emblem
0476/872.375
www.manovelo.be
- Bikennis Carbonherstellingen
Oude dijk 38 te 2300 Turnhout
0470/832.083
- Fons Van Looy
Albertdreef 2 te 2950 Kapellen
0487/486.358
www.fietsenfons.be
- Repair Shop Stieven Cauwenberghs
Werchtersebaan 36 te 3120 Tremelo
0475/857.662
- Kempenaers Stefan
Maria Coolstraat 19 te 2220 Heist-op-den-Berg
0494/757.605
- Andries Ives
Bieshoeve 1 te 2980 Zoersel
0497/138.509
- Fietsen Van Oers
Jos Tilborghsstraat 15 te 2920 Kalmthout
0473/630.623
- Fietsateljee FDB, Franky De Boeck
Marktstraat 34 te 1745 Opwijk
0469/464 728
- Mo-Cyclette | Fietswerkplaats van Maatwerkbedrijf Mo-Clean vzw
Stationsplein 44 | 9160 Lokeren
Amand de Vosstraat 3 | 9160 Eksaarde
t: +32 9 396 11 70
info@mocyclette.be
www.mocyclette.be
- uw gegevens hier ?
Begonialaan 2a te 2390 Malle
Tel. 0474/275.496
Rodendries 26 te 9250 Waasmunster
0473/937.968
www.mijnevelo.be
Oostmalsesteenweg 12b te 2520 Emblem
0476/872.375
www.manovelo.be
Oude dijk 38 te 2300 Turnhout
0470/832.083
Albertdreef 2 te 2950 Kapellen
0487/486.358
www.fietsenfons.be
Werchtersebaan 36 te 3120 Tremelo
0475/857.662
Maria Coolstraat 19 te 2220 Heist-op-den-Berg
0494/757.605
Bieshoeve 1 te 2980 Zoersel
0497/138.509
Jos Tilborghsstraat 15 te 2920 Kalmthout
0473/630.623
Marktstraat 34 te 1745 Opwijk
0469/464 728
Stationsplein 44 | 9160 Lokeren
Amand de Vosstraat 3 | 9160 Eksaarde
t: +32 9 396 11 70
info@mocyclette.be
www.mocyclette.be